Kadınların İş Hakları

Anasayfa » Tüm Yazılar » Kadınların İş Hakları

Kadınların İş Hakları

Kadınların iş hakları erkek çalışanlara oranla belli başlı farklılıklar göstermektedir. Ülkemiz her geçen yıl ilerlemeler yaşasa da, kadın hakları konusunda eksik olan kısımları halen olmaktadır. Eğitim hayatlarında başlayan bu ayrımla, birçok kadının eğitim alması ya da eğitim sonrasında çalışması engelleniyor. Bütün bu sebeplerden dolayı da iş kanunları, kadınların pek çok konuda fayda sağlaması için, özel düzenlemeler yapmaktadır.

4857 sayılı iş kanununda, 6331 sayılı İş Sağılığı ve Güvenliği Kanununda ve ilgili yönetmeliklerde kadınların, iş hayatındaki sosyal haklarından bahsedilmektedir. Bu kanun maddelerine göre, kadınların bazı ek izinleri olmaktadır. Ayrıca izin haklarının yanı sıra belli başlı işlerde ve koşullarda çalıştırılmaları da kadınların iş hakları kapsamı gerekliliğince yasaklanmıştır.

Kadın İşçinin Doğum İzni

Kadın işçinin doğum izni, yaşadığı gebeliğe göre farklılık göstermektedir. Kadınların doğumdan önce 8 hafta ve doğumdan sonra 8 hafta izinleri olmaktadır. Çoğul gebelik yaşayan kadınlar bu süreye ek olarak 2 hafta daha izin hakkına sahiptirler. Fakat bu hakkın kullanılabilmesi için, doktor raporu ile gebeliğin çoğul olduğu ispat edilmelidir.

İş kanunları gereğince kadınlara bu sürede izin verilmesi zorunlu olarak belirtilmiştir. Fakat kadın işçi doğumdan önceki iznine daha geç başlamayı isterse, doktordan onaylı sağlık raporu alarak izin sürecine daha geç başlayabilir. Doğumdan önce çalışılan bu süredeki izin hakkı, doğum süresi izin hakkına eklenmek zorundadır. Kadınların iş hakları konusunda mağduriyet yaşarsa, konu ile ilgili dava sürecine başlama hakkına da sahiptir.

Kadınların Doğum Borçlanması

Kadınların doğum borçlanması ile ilgili tasarlanan Kanunla birlikte, birçok kadın emeklilik yolunda daha fazla avantajdan faydalanmaya başlamıştır. Sigortalı olduktan sonra doğum yapan kadınlar, her doğum için 2 yıl yani 720 gün prim kazanıyor. Kadınlar, 3 çocuğa kadar bu sistemden faydalanabilirler. Fakat borçlanılarak ödenmesi istenilen sürelerde, annenin çalışmamış olması ve bebeğin yaşıyor olması kanıtlanabilir olmalıdır.

İş Kanunları birçok yönetmelik maddesinde yapmış olduğu değişiklik ve haklarla, kadınlarında iş hayatında daha fazla yer almasını sağlamayı hedeflemektedir. Çalışan ve üreten kadınlara özel olarak tasarlanan bu düzenlemelerin uygulanmaması dâhilinde, işverene karşı cezai işlem uygulaması yapılacaktır.

Kadınların iş hakları ve diğer iş davalarınız hakkında danışmanlık görüşmesi taleplerinizde, internet sayfamızda yer alan iletişim bilgilerinden faydalanarak Beylikdüzü İş Avukatı ile görüşebilirsiniz.

Bir sonraki yayınımız olan Mevsimlik İşçinin Yıllık İzni makalemizi inceleyebilirsiniz.

By |2019-10-17T12:46:38+00:00Ekim 16th, 2019|Bilgilendirme, İş Hukuku|0 Comments