Kıdem Tazminatı

/, İş Hukuku/Kıdem Tazminatı

Kıdem Tazminatı

Kıdem tazminatı İş Hukuku alanında geçerli olan bir durum olmaktadır. İş dünyasında; işverenin olduğu kadar işçinin de hakları vardır. Bunlardan biri de tazminat hakkı olmaktadır. Fakat burada esas alınması gereken bir durumda; bu hakkın kazanılması için yapılması gerekenlerdir. Her tazminat hakkının kazanılması için, gerçekleşmesi gereken durumlar birbirinden farklı olabilir.

Kıdem tazminat nasıl elde edilir, neye göre belirlenir ve nasıl hesaplanır gibi sorularınızın yanıtını yazı dizimizden ve internet sayfamızda bulunan İş Hukuku makalelerinden bulabilirsiniz. İşçinin tazminatı hak etmesi için, işyerinde 1 yıllık hizmet süresini doldurmuş olması gerekmektedir.

Kıdem Tazminatı Hakkı ve Hesaplanması

Kıdem tazminatı hakkı ve hesaplanması için belli başlı durumların oluşması gerekmektedir. Bunları belirtecek olursak;

• İşçi, iş kanunu kapsamları dâhilinde çalışmalıdır
  • İş yerinde 1yıllık süre dolması gerekir
  • İşçinin haksız şekilde işten çıkarılması gerekir ya da haklı sebeple yapılan istifalarda
  • Kıdem tazminatının hesaplanması için, işçinin hizmet süresi göz önünde bulundurulur.
  • Ayrıca her yıl belirlenen kıdem tazminatı tavan rakamı olmaktadır. İşçi, belirlenen meblağdan daha yüksek maaş alıyorsa hesaplaması

Kıdem Tazminat Davası Sebepleri

Kıdem tazminat davası sebepleri oluşmadan dava isteminde bulunmanız, davanızın reddine sebep olacaktır. Bu sebepleri maddeler halinde belirtecek olursak;

Sağlık: Burada önemli olan nokta işçinin sağlık durumunun yapılan iş dolayısıyla bozulup bozulmadığı noktasıdır ve işçinin Kanunda belirtilen bir hastalığa yakalanması ve iş görememesi durumudur.

İşçiyi yanıltmak: İşçinin işi ile ilgili olarak yanlış bilgilendirilmesi dolayısıyla işçi iş akdini feshedebilir.

İşçinin maaşını alamaması: İşçi maaş, fazla mesai gibi alacaklarını alamaz ise iş akdini feshedebilir ve kıdem tazminatını alma hakkı doğar.

İşyerinin taşınması: İş yerinin taşınması hakkında verilen karar, işçiye olumsuz etkileyecek şartları oluşturuyorsa, işçi iş akdini fesih edebilir.

İşin değiştirilmesi: İşyeri içerisindeki iyi niyetli olmayan iş değişiklikleri de haklı fesih sebebi olmaktadır.

Taciz, küfür, hakaret: İşçinin iş yerinde işvereni, diğer çalışanlar ya da müşteriler gibi başka kişiler tarafından cinsel tacize uğraması ya da işvereni tarafından hakarete uğraması vb. durumlar işten ayrılmak için haklı sebep olmaktadır.

Askerlik: Askerlik nedeni ile işten ayrılma sonucu kıdem tazminatı alma hakkı oluşur.

Ölüm: İşçinin hayatını kaybetmesi durumunda da kıdem tazminatı hakkı verilmesi gerekmektedir.

Kıdem Tazminatını Devlet Öder Mi?

Kıdem tazminatının amacı, çalışanın güvencesini oluşturmaktadır. İşçi ve işveren arasında olan bir durumdur. Yani kıdem tazminatı, devleti ilgilendiren bir durum değildir. Kıdem tazminatını devlet ödemez. Kıdem tazminatını işveren öder.

Kıdem tazminatı ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku davalarınız için, Esenyurt İş Hukuku Avukatı ile iletişime geçebilirsiniz.

İhbar tazminatı nedir sorusunun yanıtı için, bir sonraki yayınımızı inceleyebilirsiniz.

By |2020-09-02T12:20:21+03:00Nisan 4th, 2019|Bilgilendirme, İş Hukuku|0 Comments